اوقات شرعی

دیکشنری
لینکستان
ارتباط با مدیر
 
>>اخبار
آزمايشگاهيان خواهان اجرايي شدن قانون مشاغل سخت هستند

آزمایشگاهیان خواهان اجرایی شدن قانون مشاغل سخت هستند

اصفهان- ایرنا- عضو هیات مدیره جامعه آزمایشگاهی بالینی ایران گفت: آزمایشگاهیان کشور خواهان اجرایی شدن قانون مشاغل سخت و زیان آور برای شغل خود هستند.

'حسن قجاوند' روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: آزمایشگاهیان در محیط کار خود با آلودگی میکروبی، ویروسی، پرتویی و مواد شیمیایی سرطان زا سر و کار دارند و انتظار می رود این شغل جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب شود.

وی با اشاره به قانون مصوب سال 1376 مبنی بر قرار گرفتن تکنسین آزمایشگاه در زمره مشاغل سخت و زیان آور تصریح کرد: اکنون دیگر تکنسین در آزمایشگاه مشغول به کار نیست و شاغلان آزمایشگاه دارای مدارک دانشگاهی هستند به همین دلیل این قانون شامل شاغلان فعلی نشده است.











وی با بیان اینکه با پیگیری جامعه صنفی آزمایشگاهیان، کلمه « تکنسین » در این قانون توسط وزارت بهداشت اصلاح شد، گفت: انتظار می رود که مسئولان جامعه سلامت و وزارت بهداشت و درمان قانون لحاظ شدن شاغلان آزمایشگاه در زمره مشاغل سخت و زیان آور را هرچه زودتر اجرایی کنند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در قانون مصوبه مجلس، آزمایشگاهیان بالاترین درجه سختی کار را دارند که به موجب آن بعد از 24 سال، شش سال از فعالیت کاری آنها کاسته و بازنشسته می شوند.

قجاوند یکی دیگر از چالش هایی که آزمایشگاهیان با آن روبرو هستند را لحاظ نشدن در قانون ارتقاء بهره وری کارکنان بالینی خواند و افزود: با وجودیکه آزمایشگاهیان مستقیم با بیمار روبرو می شوند به دلایل نامعلومی از این قانون محروم شده اند.

وی ادامه داد: در این قانون، کاهش ساعت کاری کارکنان بالینی لحاظ شده است.

عضو هیات مدیره جامعه آزمایشگاهی بالینی ایران از مشکلات دیگر آزمایشگاهیان را محروم ماندن از ادامه تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع دکترا خواند و گفت: از سال 1372 ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکترا معلق شده است.

وی با بیان اینکه بیش از یکهزار و 500 مرکز آزمایشگاهی در کشور فاقد مسئول فنی است، افزود: پذیرش دانشجو در مقطع دکترای علوم آزمایشگاهی می تواند این خلا را پر کند.

قجاوند همچنین با اشاره به واگذاری تعدادی از آزمایشگاه های بیمارستان ها به بخش خصوصی اظهار کرد: شاغلان این مراکز با بحران امنیت شغلی روبرو شده اند.

به گفته وی بعضی از مراکزی که به بخش خصوصی واگذار شده نیروهای علوم آزمایشگاهی را فراری داده و از نیروی غیر آزمایشگاهی بهره گرفته اند که این در کاهش کیفیت خدمات آزمایشگاهی موثر است.

این کارشناس با اشاره به برخی معضلات دیگر مانند عدم تناسب بین تعداد تست آزمایشگاهی و نیروی انسانی، فشار کاری سنگین بر دوش کارکنان در برخی آزمایشگاه ها و کمبود نیروی انسانی در بسیاری از مراکز آزمایشگاهی بیمارستان ها، خواهان هویت بخشیدن به مقاطع تحصیلات تکمیلی در بعد استخدامی آزمایشگاهیان شد.

وی همچنین با اشاره به گرامیداشت حکیم جرجانی مصادف با 30 فروردین و نامگذاری آن به روز علوم آزمایشگاهی تصریح کرد: با وجود پیگیری های صورت گرفته هنوز این روز در تقویم ملی کشور ثبت نشده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 هزار نفر در کشور دانش آموخته رشته علوم آزمایشگاهی بالینی هستند، اظهار کرد: استان اصفهان دو تا سه هزار آزمایشگاهی دارد که حدود یک هزار و 500 نفر آنها در شهر اصفهان و یکهزار نفر نیز عضو جامعه آزمایشگاه بالینی استان هستند. 

حدود 100 آزمایشگاه خصوصی بالینی و طبی در کلانشهر اصفهان، 62 آزمایشگاه خصوصی در سایر شهرستان های استان، حدود 20 آزمایشگاه در بیمارستان ها و 36 آزمایشگاه در درمانگاه ها و کلینیک های استان اصفهان وجود دارد.

اسماعیل جرجانی (گرگانی) معروف به حکیم جرجانی، پزشکی ایرانی بود که در دهه چهارم و پنجم هجری قمری می زیست.

وی رساله طبی مفصلی به فارسی به نام ذخیره خوارزمشاهی نوشت که نخستین دائرةالمعارف طبی و از کتب پایه و جامع در پزشکی سنتی بشمار می آید.

۱۳۹۴/۲/۱۰
نظر شما درباره مطلب بالا

طراحی و اجرا از مهندسین مشاور بهبد فرادیس نقش جهان