اوقات شرعی

دیکشنری
لینکستان
ارتباط با مدیر
 
 
>>اخبار
جلسه هم انديشي سوپروايزرهاي استانهاي کشوربا مدير کل محترم آزمايشگاه مرجع سلامت جناب آقاي دکتر سميعي

روزپنجشنبه8مرداد جلسه هم اندیشی سوپروایزرهای استانهای کشوربا مدیر کل محترم آزمایشگاه 
مرجع سلامت جناب آقای دکتر سمیعی وبا حضورجمعی ازهیئت مدیره جابک در مورد آشنایی با طرح قاصدک وبررسی ایرادات و ارائه پیشنهادات لازم جهت رفع اشکالات موجود در آزمایشگاه مرجع سلامت برگزار گردید. که دراین جلسه پس از آشنائی حاضرین با طرح قاصدک که توسط جناب آقای دکتر سمیعی مدیر کل محترم آزمایشگاه مرجع سلامت بیان گردید.سپس سوپروایزرهای استانهای کشوربه نقطه نظرهای خود و ایراداتی که به این طرح وارد بود وارد بحث وگفتگو شده که در هر مورد با راهنمائیهای جناب آقای دکتر سمیعی به جمع بندی نهایی رسیده ودر پایان این موارد بصورت جدول زیر تدوین گردید که توسط ایشان دروزارت بهداشت ودرمان ارائه گردیده و در جهت رفع این اشکالات تا حد امکان اقدامات لازم صورت گیرد.

  
 بنام خدا

با عنایت به جلسه آقای حبیب الله فاضلیان دبیر و رئیس هیئت مدیره جامعه آزمایشگاه  بالینی کشور با مدیر کل محترم آزمایشگاه مرجع سلامت جناب آقای دکتر سمیعی ما جمعی از سوپروایزرهای آزمایشگاههای سراسر کشور بر این شدیم تا بتوانیـم با هم اندیشی با مدیر کل محترم آزمایشگاه مرجع سلامت ، با توجه به اسناد موجود در خصوص روش اجرای طرح کارانه در نظام طرح سلامت ، ایراداتی بر این طرح وارد می باشد  که   بزعم ما اشکالات موجود در طرح کارانه مبتنی بر عملکرد  شناسایی گردیده و بر حسب اولویت اعلام و راهکار های پیشنهادی را نیز اعلام می نماییم تا مسئولین ذیربط با تدبر در این طرح  و رفع اشکالات موجود ، موجبات خوشحالی کلیه ذینفعان این طرح گردد. قبلا از بذل توجه  شما کمال تشکر و قدردانی را داریم .

اولویت بندی

طرح موضوع

پیشنهاد قابل ارائه

لزوم آموزش کارکنان آزمایشگاهها در ارتباط با  نظام نوین پرداخت کارانه و اطلاع رسانی در مورد تغییرات و ویرایشهای جدید آن: مسئولین فنی و سوپروایزرهای آزمایشگاه به آموزش کامل نحوه محاسبه کارانه نیاز دارند تا بتوانند در پرداخت مبتنی بر عملکرد مشارکت موثر داشته باشند.

حداقل مسئولین فنی و سوپروایزرهای آزمایشگاههای بیمارستانی در سطح بیمارستان و یا دانشگاه آموزش کامل در خصوص نحوه تعیین سهم آزمایشگاه و کارکنان در نظام نوین پرداخت کارانه در یافت کنند. 

بازنگری ستاد وزارت بهداشت در نظام پرداخت، رفع مشکلات و اصلاح آن نیازمند آگاهی کلیه کارکنان از نحوه محاسبه و پرداخت است آموزش برای کارکنان آزمایشگاه انجام نشده  و وب سایت وزارت بهداشت به اندازه کافی گویا نیست.

تاکنون بیشتر سوپر وایزرها در محاسبات مشارکت نداشته اند.

 2

روشن نبودن معیارها و نحوه تعیین ضرایب تعدیل کارانه بخشهای تشخیصی و درمانی براساس درجه سختی مراقبت

معیارها و روش تعیین ضرایب تعدیل اعلام گردد تا ابهام مربوط به طبقه بندی اشتباه آزمایشگاه در سطح 3 (با ضریب1/15 ) رفع گشته و یا نسبت به اصلاح آن اقدام گردد. با توجه به تنوع مشاغل و تخصصی بودن آنها نمیتوان بدون توجه به شرایط اختصاصی یک شغل سختی آن را در بین مشاغل مختلف مشخص کرد. 

3

در صفحه 18 پیوست شماره) 5 نحوه محاسبه امتیاز خدمت در بخشهای تشخیصی و درمانی (سایر موارد نوشته شده:

در بخشهای درمانگاه، داروخانه و آزمایشگاه با توجه به زیرساختهای موجود در بیمارستانهای مشمول ، در شروع طرح به صورت  Case Method محاسبه نمیشود، به هیات اجازه داده میشود  براساس بارکاری همان مرکز، جدول محاسبه امتیاز خدمت تدوین و پرداخت را به روشCase method انجام دهد.

 اما از سوپروایزرهای آزمایشگاه در مورد تفاوت کارکنانی که یک نوع آزمایش را انجام میدهند اما بارکاری متفاوتی دارند سوال نشده است مثلا ممکن است یکی از کارکنان دو برابر دیگری فعالیت کند اما این موضوع در کارانه منعکس نشود.   

مسئول فنی و سوپروایزر هر آزمایشگاه متناسب با امکانات و شرایط آزمایشگاه استانداردکاری کارکنان هر بخش آزمایشگاه را مشخص کنند و کارکنانی که عملکردی بیش از آن استاندارد دارند به همان نسبت از کارانه بیشتری برخوردار شوند.

4

با توجه به افزایش اخیر کسورات بیمه در زمینه آزمایشات انجام شده که به هر دلیل  در پرونده الکترونیک یا فیزیکی بیمار  درج نمیشود و یا از نظر بیمه غیر لازم تشخیص داده میشود لازم است اقدام عملی و فعالانه ای در سطح بیمارستانها  انجام گردد و توسط معاونت درمان مورد نظارت قرار گیرد

الف ) تقویت HIS برای درج الکترونیک کلیه نتایج آزمایشگاهی و معیار قراردادن پرونده الکترونیک بجای پرونده فیزیکی (به منظور کاهش موارد کسورات آزمایشگاهی).

ب) در صورتیکه نتایج آزمایش در خواست شده بعد از ترخیص بیمار و با تاخیر آماده میشود (مثل پاتولوژی و یا ارجاع آزمایشهای تخصصی  به خارج از آزمایشگاه) ضروری است جهت کاهش کسورات  نتایج دریافتی فوراً به پرونده ملحق شود و هر پرونده قبل از ارسال برای تسویه حساب با بیمه ها توسط پرستاران مسئول از تکمیل شدن و بی نقص بودن آن اطمینان حاصل شود.

ج) با توجه به اینکه انجام آزمایش برای بیماران بستری  فقط با درخواست پزشک و یا پرستار واز طریق HIS انجام میشود در صورتی که بیمه ها در بررسی پرونده بیماران به دلیل آزمایشهای اضافی یا بیمورد بیمارستان را با کسورات مواجه کردند   ریسک کسورات بین آزمایشگاه و درخواست کننده ( اعم از پرستار و پزشک ) تقسیم گردد .

د) کمیته ای متشکل از کلیه مسئولین بیمارستان بخصوص سوپروایزر آزمایشگاه تشکیل تا با راه کارهای قانونی کسورات و دلایل آن بررسی و به حداقل برسانند .

5

در جدول 5  فرم سنجش ضریب کیفی عملکرد بخش آزمایشگاه 110 امیتاز برای مدیریت امور آزمایشگاهی معاونت درمان قرار دارد که مربوط به رعایت استانداردهای آزمایشگاهی است.

الف ) در ارزیابی استقرار استانداردهای آزمایشگاه که توسط مدیریت امور آزمایشگاههای معاونت درمان دانشگاه انجام میشود و از امتیاز بالایی برخوردار است ملاک وظایف و اختیارات کارکنان آزمایشگاه در رعایت الزامات باشد و کمبودهایی مثل فضای فیزیکی آزمایشگاه ، کمبود تجهیزات و ... که مربوط به مدیریت بیمارستان و دانشگاه است در ارزیابی اعتباربخشی بیمارستان ثبت شده و به حساب کارکنان گذاشته نشود .

6

عدم حضور مسول فنی و یا عدم امضاء جوابها توسط مسول فنی

افزایش ساعات حضور فعال مسول فنی در آزمایشگاههای مراکز درمانی الزامی  گردد تا :

الف ) کنترل دقیق تری نسبت به عملکرد کارکنان و جواب بیماران انجام  پذیرد و شرکت فعال در حل مشکلات آزمایشگاه

ب ) پیشگیری از اعمال کسورات  آزمایشگاهی توسط بیمه گران گردد( مثلا به دلیل عدم حضور یا عدم امضای نتایج) .

ج) مشارکت مسول فنی در جدول تعیین  کارانه لحاظ گردد.

د) با توجه به اینکه حتی در غیاب مسئول فنی (حتی در جایی که آزمایشگاه فاقد مسئول فنی است) به دلیل نقش و اهمیت کارکنان فنی در عملکرد آزمایشگاه سهم کارکنان افزایش یابد.

ذ) بازنگری در نقش فعلی مدیریتی مسئولین فنی و تقویت آن مطابق با آیین نامه آزمایشگاههای تشخیص طبی .

7

 پشتیبانی از استاندارد سازی  آزمایشگاهها

آزمایشگاههای دولتی که با استقرار و رعایت استانداردهای آزمایشگاهی لوح کیفیت دریافت می نمایند از مزایای خاص و تشویقی در پرداخت کارانه  بر خوردار شوند .

8

تاثیرات ایجاد شبکه ارجاع بین آزمایشگاههای نمونه های بیماران و تصمیمات آن بر بارکاری و درآمد آزمایشگاهها

با توجه به اینکه برخی آزمایشات تخصصی توسط مراکز درمانی قابل انجام نمیباشد و یا بنابرتصمیم شبکه به دلیل عدم صرفه اقتصادی به آزمایشگاه دیگری ارجاع میشوند، بارکاری بعضی از آزمایشگاههای بیمارستانی و به دنبال آن درآمدشان کاهش می یابد در این حالت از اختیار مدیران یا کارگروه توزیع درآمد اختصاصی برای اعمال افزایشهایی از طریق بالابردن درجه سختی شغل به میزان یک درجه و سایر موارد استفاده شود تا به دریافتی کارکنان آسیب وارد نشود..

در صورتیکه بنا برتصمیم شبکه آزمایشگاهی دانشگاه بارکاری و درآمد آزمایشگاه به دلیل برقراری رابطه ارجاع و یا تغییر آن، راه اندازی آزمایشها یا بخشهای تخصصی و غیره تغییر کرد محاسبه سهم بخش، که بنابر دستورالعمل سالانه انجام میشود، متناسب با زمان اعمال تغییرات کوتاهتر شود..

آزمایشگاههای مرجع دانشگاهی در حوزه بهداشت و درمان که نمونه های بیمارستانی یا درمانگاهی به آنها ارجاع میشوند در دستورالعمل مورد توجه قرار نگرفته اند و ضمنا فرمها و روشهای ارزیابی مربوطه (مثل فرم ارزیابی ضریب کیفیت) برای آنها باید مورد بازنگری قرار گیرند.   

9

مقایسه عملکرد همسان در بخش دولتی و خصوصی از نقطه نظر سهم حرفه ای

در مواردی که سهم حرفه ای ملاک پرداخت مبتنی بر عملکرد است ضریب آن در بخش دولتی نصف بخش خصوصی میباشد دلیل وجود ندارد که این ضریب مطابق بخش خصوصی (17000 ریال) نباشد .

10

تفاوت بیش از حد و غیرمنطقی تعرفه خدمات آزمایشگاهی در بخش دولتی و خصوصی

بازنگری در تعرفه خدمات آزمایشگاههای مراکز درمانی دولتی و همسان سازی تعرفه خدمات در بخش دولتی و خصوصی باعث افزایش درآمد بیمارستانهای دولتی و به تبع آن کارانه میشود و ککارکنان آزمایشگاه از دو شغله یا صه شغله شدن شدن بی نیاز میشوند. از این طریق کارکنان آزمایشگاه نیز تمام وقت دولتی شده و بیمارستان از مزایای آن بهره میبرند.

11

عدم وجود نظام پرداخت مبتنی بر عملکرد در بخش بهداشت

ارزش گذاری خدمات آزمایشگاهی حوزه بهداشت و بازنگری دقیق در کارانه بخش بهداشت برای رعایت عدالت و حمایت از حقوق کارکنان آن ضروری است.    

12

بی عدالتی نسبت به کارکنان آزمایشگاههای واگذاری شده

کارکنان غیر رسمی آزمایشگاههای واگذاری شده از شمول قانون نظام نوین پرداخت مبتنی بر عملکرد خارج و از بهره برداری از عملکرد خود محروم هستند این تبعیض بین کارکنان مختلفی است که در بخش دولتی عملکرد یکسان دارند. پیمانکار آزمایشگاه یا بیمارستان از سهمی که از درآمد آزمایشگاه میبرد ملزم  به رعایت این سیستم کارانه شوند.

14

ایجاد شرایطی که موجب افزایش دانش و مهارت سوپروایزرهای آزمایشگاههلی  بیمارستانی شود

در جهت افزایش بهره وری و ایجاد انگیزش کاری ضروری است کلیه سوپر.وایزرها از نظر دانش مدیریتی و علمی در سطح قابل توجهی قرار گیرند در کنار نظام پرداخت کارانه با ایجاد دوره های مدیریتی و فنی مهارت و دانش آنها در جهت بهبود نظام سلامت در نظر گرفته شود.

15

حضور سوپروایزر آزمایشگاه در کارگروه ارزشیابی بخشهای بیمارستانی

در حال حاضر آزمایشگاه مورد ارزیابی ذینفعان و مشتریان خود قرار میکیرد اما خود در ارزیابی بخشهای بیماریتانی مشارکت ندارد. با توجه به اینکه آزمایشگاه یک بخش کاملا تخصصی بوده و بخش دیگری نمیتواند وظایف آن را انجام دهد و از طرفی از ضروریات بیمارستان بوده و در تمامی طرح های درمان بیماران نقش اساسی دارد، میتواند در کیفیت خدمات رسانی به بیمار کمک و نقش شایانی داشته باشد لذا حضور سوپروایزر آزمایشگاه در سیستم ارزیابی میتواند نقش آزمایشگاه در کیفیت خدمات رسانی به بیماران را بهبود ببخشد .

IMG-20150730-WA0093.jpg

۲۰۱۵۰۷۳۰_۱۳۴۳۵۴.jpg۲۰۱۵۰۷۳۰_۱۳۴۶۳۴.jpg

۲۰۱۵۰۷۳۰_۱۴۵۶۵۰.jpg

۲۰۱۵۰۷۳۰_۱۴۵۷۰۵.jpg

۲۰۱۵۰۷۳۰_۱۴۰۳۰۶.jpg

۱۳۹۴/۵/۹
نظر شما درباره مطلب بالا

 
طراحی و اجرا از مهندسین مشاور بهبد فرادیس نقش جهان